| ||
بسمه تعالی فرم صورت جلسه کارگروه ها
نام کارگروه : عترت تاریخ: 95/10/28 مطلب مورد بحث:(منبع بحث،تعداد صفحات):طرح کلی جلسه ی 7.مبانی نظری نبوت و امامت از ص 107 تا122 خلاصه مباحثه ی علمی: طرح کلی: خداوند متعال به مومنین مژده و نوید همه ی عناصر سعادت را در قرآن کریم میدهد.نویدهای خداوند که در مقام فکر و تصور انسان هم حاصل میشود به شرح زیر است. 1-هدایت.2-نور.3-پاداش اخروی.4-دل آرام بودن انسان و آن به این معناست که مظطرب نیست و آینده برایش روشن است و جاذبه های گوناگون آن را به این سو و آن سو نمیکشد.5-ثمر بخش بودن .اگر انسان مومن راه و مسیر خود را مثمر ثمر بداند سریع تر حرکت میکند و خستگی ... کمتری بر او مترتب میشود. کتاب مبانی: در رابطه با اعتقاد به وجود انسانهایی که خداوند به نحوه ی خاصی برگزیده موضوع مخلصین در قرآن کریم مطرح شده است.مخلصین برگزیدگانی هستند که خداوند آنها را برای خود خالص کرده و هیچ کس در آنها تصرفی ندارد.در نتیجه این مقام مقامی است موهبتی که امام با اختیار خود آن را حفظ میکند که این همان مقام عصمت است. امامت در قرآن: الف) خداوند متعال در آیه ی 59 سوره ی مبارکه نساءبحث اطاعت از رسول و اولی الامر را مطرح میکند.در خصوص این آیه نکات زیر قابل استفاده است. 1-آیه امر صریح در خصوص اطاعت از رسول و اولی الامر دارد. 2-با توجه به تکرار واژه ی اطیعوا در خصوص اطاعت از رسول متوجه میشویم که اطاعت از خداوند پیروی از احکامی است که به صورت وحی بر پیامبر اکرم نازل میشود.اطاعت از رسول هم دو جنبخه دارد: الف-اطاعت او در بیان احکام. ب-اطاعت از رسول به عنوان مدبر جامعه. ج-اطاعت از اولی الامر در کنار اطاعت از رسول آمده که بیانگر وجه مشترکی در اطاعت از آنها است و آن عبارت است از تبیین و تبلیغ احکام اللهی و اجرای آن. ب)آیه ی ولایت:خداوند با توجه به ایه ی 55 سوره مایده میفرماید:تنها و تنها ولی شما خدا و رسول و آنهایی هستند که در نماز زکات میدهند.با توجه به ایه ی زیر استفاده میشود: 1-شیعه و سنی معترفند که مصداق آیه حضرت علی (علیه السلا)است. 2-این کار در اسلام سنت نیست. 3-انما حصر است.یعنی در راستای ولایت خاص خداوند و رسول آن فردی که درنماز زکات میدهد ولی مسلمین است. ج)آیه تبلیغ در واقعه ی غدیر [ سه شنبه 95/10/28 ] [ 9:0 صبح ] [ کارگروه عترت ]
[ نظرات () ]
|
||
[ فالب وبلاگ : وبلاگ اسکین ] [ Weblog Themes By : weblog skin ] |